Skocz do zawartości


Close Open
Close Open
Zdjęcie
- - - - -

informatyka w szkole


  • Please log in to reply
43 replies to this topic

#1 scigar

scigar

    Początkujący

  • Forumowicze
  • PipPipPip
  • 84 Postów:

Napisany 10 March 2004 - 11:14 AM

Czego powinni uczyć się na lekcjach informatyki uczniowie szkoły podstawowej i gimnacjum. Czy programowanie to już dla nich zbyt wiele? Co o tym sądzicie??
-------------
scigar

#2

  • Goście

Napisany 10 March 2004 - 12:48 PM

To zależy, jacy uczniowie. Czy ambitni, czy z profilowanej klasy. Ostatnio pomagałem jednemu z nauczycieli LO układać nowy plan zajęć z informatyki. Więc mogę pomóc... Tylko daj znać, jakie masz możliwości co do wdrażania własnego zakresu materiału i jakich uczniów.

-------------
Dżyszla


#3 smolki

smolki

    Użytkownik

  • Forumowicze
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 3,738 Postów:

Napisany 10 March 2004 - 15:55 PM

Według mnie już w podstawówce dzieci mogłby by uczyć się programowania rozwiązując zadania na przykład z matematyki. W młodszych klasach można by eksperymentować z grami edukacyjnymi, ale w młodszych chyba nie ma informatyki... Myślę, że ciekawe zajęcia można by także przeprowadzić z obsługi programów graficznych (prostych), edycji dźwięku itp. - tak, żeby każdy mógł zobaczyć jakie możliwości dają komputery i co ich interesuje, by w przyszłości nie mieć problemów z wyborem kierunku dalszego kształcenia. Myślę, że warto też byłoby nauczyć dzieci podstaw komputerów - opowiedzieć coś o historii (która jest naprawdę ciekawa), pokazać dosa i podstawowe komendy, pokazać różnice między dosem a linuxem, nauczyć generalnie podstaw.

Jedna ważna uwaga - nie uczcie programowania na Pascalu! Używajcie zawsze C! Używanie Pascala do nauki programowania to jak używanie rowera do nauki jazdy samochodem. Ucząc programowania w pascalu przyszłym programistom podcinacie skrzydła.

-----------------
Smolki

Płyta MSI 6380E
Athlon 1800+
2x256 DDR 266 Kingston C25
HD Seagate Barracuda ATA IV
MSI GF3 Ti 200 (MS-8851)
Dets 30.82
DirectX 8.1
Win 2K Server


#4

  • Goście

Napisany 10 March 2004 - 16:12 PM

Co do samego programowania, to ja nie jestem za. To lepiej zarezerwować dla zapaleńców, którzy mają to we krwi. Jakby wszyscy byli programistami, to co ja będę robił po studiach?
No i to tak, jakby na siłę uczyć kogoś prowadzenia samochodu - im wcześniej, tym lepiej, bo łatwiej przyswaja, ale jak ktoś nie lubi, to jak siądzie za kółkiem, to powoduje tlyko zagrożenie. A przecież może skorzytać z autobusu czy taksówki.

Myślę, że rozumiecie porównanie.

Może w szkole co prawda wprowadzać elementy programowania, ale czy jest sens w innym celu, niż tylko po to, aby wyłapać zdolnych i odkrywających swoje powołanie?

Oczywiście temat programu nauczania dalej otwarty... Chętnie podejmę dyskusję i postaram się pomóc. Sam w końcu nie aż tak dawno byłem w LO.

-------------
Dżyszla


#5 smolki

smolki

    Użytkownik

  • Forumowicze
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 3,738 Postów:

Napisany 10 March 2004 - 16:21 PM

Zgoda dżyszla, nie ma sensu zmuszać ludzi do czegokolwiek (i tak robią to na wszystkich przedmiotach, ale jak wiadomo szkoła już taka jest, że dawno zatraciła swój podstawowy cel). Mimo wszystko nauka programowania w szkole (nawet podstawowej) powinna być prowadzona ze względu na trzy powody:
1 - pozwala wychwycić zdolniejszych, wybitnych
2 - pozwala zainteresować tym przedmiotem, co z kolei może w przyszłości doprowadzić do polepszenia jakości polskiej informatyki
3 - uczy dzieci twórczego myślenia, rozwija inteligencję, pozwala poznać schematy myślowe ułatwiające później życie.

Proponował bym zacząć od podstaw informatyki i podstawy programowania dla wszystkich i rozszerzyć temat dla zainteresowanych/uzdolnionych.


#6

  • Goście

Napisany 10 March 2004 - 16:26 PM

1,2 w pełni się zgadzam, ale do tego nie trzeba więcej niż jednego semestru. Ja raczej przerzuciłbym wagę na informatykę stosowaną. To, co obecnie jest niestety wszystkim konieczne. Do tego - mimo może intuicji - przyda się także kilka godzin z zakresu budowy komputera. Tzn., aby umieli rozróżnić, do czego służy dysk i że nie wolno z ładunkiem statycznym podchodzić do kompa. No i przede wszystki - i to koniecznie - podstawwe zasady BHP, ale to i tak jest wymuszone przez prawo. JEdnak można by temu poświecić więcej, niż jedną godzinę.

PS. Ile masz godzin do zagospodarowania?

Aha. Punkt 3 jeszcze... No to tutaj też się zgodzę, ale jeśli będzie się kogoś do tego zmuszać, to i tak guzik z tego. Dlatego raczej nie przeznaczał bym więcej niż 1 sem. na programowanie. A jak pięknie można się uczyć twórczego myślenia przy programowaniu, to ja niestety dalej u pewnych "dzieci" dostrzegam nawet na studiach


No i tak piszę "programowanie, nie, programowanie, nie...". A co zrobić z zapaleńcami - ano dodatkowe zajęcia. Choćby 2h tygodniowo. I dla tych, co mają to w małym palcu, to zwolnić ich z zajęć na lekcjach (tzn. niech sobie po cichu łażą po necie itd., bo wiem, że nie da rady ich wypuścić na zewnątrz).

-------------
Dżyszla


#7 2778474

2778474

    Uczestnik

  • Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 246 Postów:

Napisany 10 March 2004 - 16:34 PM

odpowiem na własnym przykładzie
1,2 klasa gimnazujm to mialem taką infe że nie wiem poadało hasło "grajcie" a żeby były jakies oceny w dzienniku to robiliśmy laurki na święta
3 to miałem informatyke z moją wychowawczynią (matematyczka z jakimś kursem) robiliśmy najpierw worksa potem jak przyszedł office to w exelu i troche frontpegu
po skończeniu gimnazjum wybrałem sie na do liecum na mat-infa i co się okazało od poącztku pascal (koleś twierdził że podstawy mieliśmy w gimnazjum więc on nie bedzie nam tego tłumaczyć) jakoś poszło ale poącztki jak po gruzie dlatego też uważam że w gimnazjum już powinny byc podstawy programowania jakieś proste programy w pascalu słowa kluczowe itp żeby nie było tak jak u mnie
myśle że każdemu jakieś podstawy się przydadzą a nóż kogoś to zainteresuje
-------------
Cappo

ABIT NF7 v2.0 Barton 2600+ +256DDR
RADEON 9000 MAXTOR 4K040H2 40 GBSAMSUNG SV3012H 30GB LG 8106 B Realtek 10/100 Xp prof


#8 9703924

9703924

    Entuzjasta

  • Forumowicze
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,963 Postów:

Napisany 10 March 2004 - 16:54 PM

A matematyka czy nie zapomnieliście o niej ? Czy poziom matematyki ze szkoły podstawowej pozwala na programowanie ? Chyba jeszcze nie w każdej szkole są komputery (szczególnie w tych mniejszych miejscowościach ) a co dopiero mówić o internecie............. i o programach które trzeba kupić..............

-----------------
kazek
Athlon 2500+@3200+(11*200) (Barton),MSI K7N2-Delta l,2*256 MB DDR, Baracuda VI 80 GB,Fujitsu 6 GB, Ge Force 2 MX/GTS 32 MB, SB Live 5.1 ,ADSL SAGEM modem, Tuner TV Pixel View,CD- RW Lite-on, DVD-ROM Toshiba, Lexmark Z 45 ,Plustek UT 16,


#9 Gośćprocek_*

Gośćprocek_*
  • Goście

Napisany 10 March 2004 - 16:58 PM

U nas ucz± Worda, Excela, Accessa (jak ja go nie cierpię ), PowerPointa i różnych programów graficznych (np. Photoshop). Oprócz tego BHP, ergonomia, budowa komputera, i taki fajny temat "Zestawy komputerowe z supermarketów i inne", czyli np. procesor P4 2.6, a grafika zintegrowana 8MB. To tyle .

-----------------
procek

AMD Athlon XP 1700+; 256 MB RAM DDR 266 MHz
DFI AD73 Pro; nVidia Vanta LT 16 MB SDRAM
Samsung SV4002H 40 GB; MiNt RTL8193d 10/100
Windows XP Professional; Codegen 300 W


#10 smolki

smolki

    Użytkownik

  • Forumowicze
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 3,738 Postów:

Napisany 10 March 2004 - 17:08 PM

Przecież programowania można uczyć się na równaniach kwadratowych, liniowych, ciągach... A to wszystko przecież jest w podstawówce. Jak jeszcze dodać do tego silnię lub ciąg Fibonacciego (dobrze napisałem?) to naprawdę wiele ciekawych problemów można pokazać. I przede wszystkim można dzieciakom udowodnić, że zamiast głupiego liczenia na kartce i męczenia się z obliczeniami, zadanie może szybko wykonać za nas komputer. Podobnie udowadniasz, że te wszystkie, dotychczas bezsensowne, równania jednak czemuś mogą służyć. Gdyby w mojej szkole ktokolwiek zastosował takie podejście do nauki, to z pewnością nie miał bym takich wyników jakie miałem...

-----------------
Smolki

Płyta MSI 6380E
Athlon 1800+
2x256 DDR 266 Kingston C25
HD Seagate Barracuda ATA IV
MSI GF3 Ti 200 (MS-8851)
Dets 30.82
DirectX 8.1
Win 2K Server


#11

  • Goście

Napisany 10 March 2004 - 17:12 PM

Cappo, pocieszę cię z jednej strony - na Politech. Śląskiej mieliśmy Pascala od czystyw podstaw . Na Politech. Opolskiej zaczynaliśmy od C/C++, i choć labolatoria startowały z wysokiego poziomu, to wykłady także obejmowały podstawy. Więc to coś nie tak w tym LO, że z grubej rury od razu... Procek, Access cool

Kazek, my tu mamy zamiar układać program nauczania dla jednej osoby w szkole o określonych warunkach. Prawdą jest, że obecnie jest bardzo duża swoboda w dobieraniu programu nauczania.

Smołki, Fibbonaci przez dwa "b" chyba . A propos programowania - a co z programem tylpu zgadywanki (co nawet na kalkulatorze idzie zaprogramować ) lub "rozmówki z komputerem. Takie zabawy można robić bez jakiejkolwiek wiedzy matematycznej.

-------------
Dżyszla


#12 Legolas8

Legolas8

    INŻYNIER

  • Forumowicze
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6,281 Postów:

Napisany 10 March 2004 - 17:15 PM

O tylko nie informatyka w szkole u mnie była tragiczna nauczycielka byłem mądrzejszy od niej i na koniec miałem 2 z informatyki paranoja

-----------------
Legolas AMD Athlon 1400 10.5x133 ASUS A7V RAID 256 MB 133 GF2 MX 400 16xDvD TOSHIBA 40 TEAC IBM 40GB + WD 40GB SB 128 17LG 795FT


#13

  • Goście

Napisany 10 March 2004 - 17:22 PM

No ja też byłem z infy mądrzejszy od informatyczki. Na szczęście ocena była odpowiednia. A potem miałem porządnego informatyka (i w sumie obecnie to dobry przyjaciel, z którym można pogadać - stary (no już po 50) kawaler i super gość). No i ostatecznie zakoczyłem bardzo "celnie" LO Tylko oszczędziłem mu pracy (na jego prośbę) w zwiazu z tym, że chciałem jako jedyny pisać maturę z infy. A ostatecznie i tak było po starem (Łybacka $@$@$@#%%$&^&, a ponoć wykłada jeszcze gorzej - jeśli tylko nie jest w Wa-wie).

-------------
Dżyszla


#14 Legolas8

Legolas8

    INŻYNIER

  • Forumowicze
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6,281 Postów:

Napisany 10 March 2004 - 17:33 PM

No ja pamietam jak mi kazała grzebac w monitorze podpietym pod 220V a ona w tym czasie miała problem ze spakowanie za pomoca win zipa jakiegos pliku

-----------------
Legolas AMD Athlon 1400 10.5x133 ASUS A7V RAID 256 MB 133 GF2 MX 400 16xDvD TOSHIBA 40 TEAC IBM 40GB + WD 40GB SB 128 17LG 795FT


#15 Gośćprocek_*

Gośćprocek_*
  • Goście

Napisany 10 March 2004 - 17:47 PM

podobna do tych z pomocy TEPSY bądź Microsoftu

-----------------
procek

AMD Athlon XP 1700+; 256 MB RAM DDR 266 MHz
DFI AD73 Pro; nVidia Vanta LT 16 MB SDRAM
Samsung SV4002H 40 GB; MiNt RTL8193d 10/100
Windows XP Professional; Codegen 300 W


#16

  • Goście

Napisany 10 March 2004 - 18:01 PM

no bo zchodzimy z tematu. Czas chyba, by scigar coś powiedział...

-------------
Dżyszla


#17 Tweak_

Tweak_

    Supa Masta Of Disasta

  • Forumowicze
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 4,448 Postów:

Napisany 10 March 2004 - 19:13 PM

Programowanie- jak najbardziej TAK.
Znam 13-14 letnie dzieciaki, ktore zaczely uczyc sie programowania w szkole w wieku 10-12 lat (mam tu na mysli glownie szkoly w USA, ale i w Europie to tez nie jest rzadkoscia) i w tym momencie juz w takiej Javie wymiataja okrutnie- az mi czasem glupio...
Jestem pewien, ze te "brzdace" nie beda mialy problemow ze znalezieniem pracy.

-------------
============================================
Ten post napisalem tylko po to, by nabic sobie licznik.
============================================
XP2600@11x200/A7N8XDlx2.0/MushkinCAS4222@400MHz/MSI4200Ti128MB/LinksysWLAN/Antec350/WinXPpro


#18 lpkorn33246

lpkorn33246

    ...

  • Forumowicze
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 2,526 Postów:
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 10 March 2004 - 19:18 PM

tak tylko żeby te brzdące wymiatały w javie to ktoś musi je tego nauczyć , a w Polsce nadal można spotkać przykłady (mam z dwioma na codzień dop czynienia , a raczej miałem rok temu) co to katuje się Painta 5 h lekcyjnych! dodam że to była 2 klasa gimnazjum , żenada

-----------------
Athlon XP 2000+ , 384 MB RAM 266 , Shuttle AK31 , Radeon 9500@9500Pro (360/317) , WD Caviar 20 GB , AC 97 , Win 98SE , LG 48/24/48x , Modecom ISO-450P 350W


#19 scigar

scigar

    Początkujący

  • Forumowicze
  • PipPipPip
  • 84 Postów:

Napisany 11 March 2004 - 07:53 AM

Co do ilości godzin to: klasa 5 -1; klasa 6 -1, klasa 2 gimnazjum -1 i wyczarujcie coś ambitnego. Dzieci Worda już poznały, na tyle ile to im jest potrzebne, Excel - również, a co do malowania laurek - to na to wystarczy chyba jedna godzina. Łączenie dokunentów- owszem. Ale programowanie wprowadzam, by wyłapać tych, którzy nie tylko wierszyk przepiszą i obrazek zrobią. Mamy Logo Komeniusza.
Dziękuję za głosy, pomogą mi w pracy.
-------------
scigar

#20

  • Goście

Napisany 11 March 2004 - 08:54 AM

więc 5 klasa: obsługa Windows - po krótce co plik, co katalog; jak kopiować, zakładać ,przenosić, przydatne skróty (Że kopiowanie to przeciaganie z Ctrl). Ćwiczenia z zakładania struktóry katalogów (dać jakieś drzewko i niech stworzą). Myśle wystarczy łącznie 3-4h i kartkówka w tym . Ćwiczenia z maszynopisania (pod rozwagę).
Potem Word. Tak, żeby umieli odtworzyć jakiś prosty dokument z papieru na ekran. Żeby wiedzieli, że wyśrodkowuje się przyciskiem a nie spacją. Żeby wiedzieli, że odstepy między akapitami robi się poleceniem, a nie 2-3xEnter. Myśle wystarczy z 5h i kartkówka . Excel - żeby wiedzieli jak się funkcje proste pisze i umieli np. wykorzystać go do rysowania funkcji o zadanym wzorze (poprzez bardzo łatwe tworzenie długiej tabelki wartości i stworzenie do tego wykresu. Bardzo praktyczna umiejętność).
No na excela może też z 5h starczy i kartkówa .
Trochę - jak szkoła ma możliwość - jak korzystać z internetu. Jak formuować zapytania do wyszukiwarek, jak się zachowywać na Forum PCWK/IDG . Myślę, że temat na czerwiec jak znalazł.
Jak jeszcze coś, to można dorzucić, jak się zmieści...

Klasa 6: Zaczynamy od architektury i trochę sprzętem się zajmiemy. Myślę z 5h na to. Zakres już wcześniej pisałem. Dokumenty HTML. Koniecznie w notatniku. Znaczniki i - jak starczy czasu - coś prostego z JavaScript. To powino nauczyć ich porządku w kodu i umiejętnego planowania/grupowania. Na to też z 5h i sprawdzianik podobny, jak w przypadku Worda. I w nowym semestrze wchodzimy do Pascala. I robimy programowanie ile czasu starcza do końca roku. Wyławiamy co ambitniejszych.

Gimnazjum (w 1 kl. nie ma infy?): Robimy rozpoznanie, co kto miał w podstawówce. I robimy to, co w podstawówce w trybie express. Wywalamy architekturę, żeby na resztę czasu starczyło. Co ambitniejszym proponujemy indywidualny tok. I robimy z nimi np. programowanie w języku obiektowym (jak szkoła ma na coś licencję). Więc de facto dzielimy na grupy ambitnych i mniej.

Aha - i czemu jestem za Pascalem - jednak jest to dużo łatwiejszy język. A najważniejsze w programowaniu to wykształcanie schematów myślowych. Implementacja to tylko 5-15%.

-------------
Dżyszla





0 Użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników